tisdag 5 december 2006



Sandwich Lussebulle smakar verkligen lussebulle blandat med vaniljglass och är jättegod! Förutsatt att man tycker om saffran då... Jag har missat mycket av det jag har velat göra i jul på grund av annat runt omkring så jag var tvungen att smaka något riktigt juligt och sandwich Lussebulle smakar jul. Jag hann inte titta på julmarknaden i Malmö, jag missade skyltsöndagen och jag har missat julprogram på tv så jag tog igen det söndag och måndag kväll. I söndags byggde vi pepparkakshus och igår bakade jag äntligen pepparkaksmuffins. Jag lyckades, jättegoda pepparkaksmuffins. Receptet ser ni här nedan.

  • 50 g smör
  • 4 dl vetemjöl
  • 2 tsk bakpulver
  • 2 dl socker
  • 2 tsk kardemumma
  • 2 tsk kanel
  • 1 tsk mald ingefära
  • 1/2 tsk malen kryddnejlika
  • 1 ägg
  • 1 1/2 dl mjölk

Gör så här:

1. Sätt ugnen på 200° C. Smält smöret och låt det svalna.

2. Blanda mjöl, bakpulver, socker och kryddor i en bunke.

3. Vispa ihop smör, ägg och mjölk. Rör ner smörblandningen i mjölet och rör ihop degen. Klicka i stora muffinsformar. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 15 minuter

Inga kommentarer: