söndag 12 oktober 2008

Klenäter

Nu är det bara sju veckor kvar till första advent! Idag var vi i stan och promenerade ute i det vackra höstvädret. Jag såg bland annat att Cult Design hade lite juldekorationer ute i butikerna men jag tror att det var från förra årets kollektion. I deras blogg får man tjuvkika på deras nya tomte som heter Tomte-Ragge. Jag kan tänka mig att köpa Tomte-Ragge och ha lite polkagrisar i hans mage.

Jag hittade ett recept som jag tycker låter jättegott! De heter klenäter eller klenor och ska tydligen påminna om munkar.

Ingredienser:
Del 1:
12 st äggulor, 250 g
3 st ägg 160 g
300 g strösocker

Del 2:
125 g smält smör
50 g grädde

Del 3:
750 g vetemjöl
10 g bakpulver
1 st citron, skalet
30 g konjakolja till fritering
kanel
strösocker

Gör så här
1. Del 1: Vispa äggulor, ägg och socker flitigt i cirka 5 minuter eller tills sockret har smält.
2. Del 2: Smält smöret och blanda ner grädden. Blanda ner del 1.
3. Del 3: Blanda ihop de torra ingredienserna och blanda med del 1 och 2.
4. Lägg ut degen på bakplåtspapper och platta ut med hjälp av pappret. Lägg upp på en tallrik och ställ in i frysen en stund, cirka 10 minuter.
5. Ta ut degen ur frysen och kavla ut den cirka 3 millimeter tjock. Gör strimlor med hjälp av en sporre. Mönstret ska vara diamantformat. Gör ett snitt i mitten och trä igenom.
6. Sätt gärna in en stund i frysen igen.
7. Värm oljan till 180-190 grader. Fritera klenäterna, låt dem rinna av och rulla dem i kanel och socker.
Recept och bild från recept.nu

Inga kommentarer: